elokuu 30, 2018 kirjoittanut Työntekijöiden saatavuus haastaa julkisen sote-puolen

Työntekijöiden saatavuus haastaa julkisen sote-puolen

Järjestimme toukokuussa valtakunnallisessa TERVE-SOS-tapahtumassa kyselyn, johon vastasi lähes sata kuntien ja sairaanhoitopiirien asioihin perehtynyttä kävijää. Kysyimme, missä ovat suurimmat henkilöstöön liittyvät haasteet tulevaisuudessa.
42 prosenttia kävijöistä uskoi, että suurimmat haasteet ovat henkilöstön saatavuudessa: Kuinka löydetään oikeat ihmiset oikeisiin töihin?

Julkisella puolella halutaan usein hoitaa rekrytoinnit itse. Mutta mitä jos palvelu

  • saataisiin käyttöön parissa viikossa
  • olisi kuntaomisteisen toimijan tuottama
  • maksaisi käyttötuntien mukaan
  • olisi otettavissa käyttöön ilman laite- tai lisenssinvestointeja

Tässä avattuna se, mitä tapahtui, kun Porin perusturva päätti ryhtyä Seuturekryn asiakkaaksi.

Seuturekry step by step – Case Porin perusturva

Porin perusturvalautakunta päätti maaliskuun lopulla, että antaa lyhytaikaisten sijaisten hankinnan Seuturekryn hoidettavaksi.

Haasteet

  • Laaja maantieteellinen alue. Porin perusturvan yhteistoiminta-alue: Pori, Merikarvia, Ulvila. Yksiköt ovat sekä kaupunki- että haja-asutusalueella.
  • Paljon toimialoja. Koko perusturva sijaispalvelun piiriin: ikäihmisten koti- ja asumispalvelut, vammaispalvelut, sairaalapalvelut, psykososiaalisen tuen palveluista laitos- ja asumispalvelut.
  • Työyksiköiden asettamat vaatimukset sijaistyöntekijöille osaamisille ja luville.
  • Suuri määrä sijaistilaajia ja järjestelmäkäyttäjiä, jotka täytyy perehdyttää Seuturekryn järjestelmään nopealla aikataululla.
  • Tarve tavoittaa laaja työntekijäjoukko. Saada alueen sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset rekisteröitymään sijaistyöntekijöiksi
  • Työntekijöiden lupien, taitojen ja toiveiden kirjaaminen järjestelmään, jotta työt ja tekijät saadaan kohtaamaan

Mitä tehtiin (loppujen lopuksi alle) kuukaudessa?

  • Perusturvalautakunnan päätös 22.3.
  • Palvelu käyttövalmis viimeistään 23.4.
  • Yksikkövierailuja tehty ja tiedot koottu: 74 yksiköstä
  • Tunnuksia luotu järjestelmään ja käyttäjäkoulutuksia: yli 300:lle Porin kaupungin työntekijälle
  • Rekrytointitilaisuuksia järjestetty alueella: 19 rekrytointitapahtumaa
  • Rekrytoituja työntekijöitä: 250

Pori on ollut iso ja vaativa kokonaisuus, mutta meillä on toimiva toimintamalli”, sanoo Seuturekryn asiakkuusjohtaja Bia Kaski.
Paljon on kiinni myös asiakkaasta. Onnistumiseen tarvitaan yhteinen asenne ja kärsivällisyyttä antaa uuden toimintamallin lähteä käyntiin. Lupaukset täytyy tietysti lunastaa”, Kaski jatkaa.

Miksi sijaispalvelu?
10 vuoden asiakasyhteistyön perusteella voimme sanoa, että esimiesten työajasta 25-70% kohdistuu sijaisten hankintaan ja siihen liittyviin tehtäviin. Luku vaihtelee riippuen, miten hankinta on yhteisössä organisoitu. Tämä tarkoittaa 1-3 työpäivää joka viikko.
Otetaan esimerkiksi organisaatio, jossa työskentelee 5 000 henkilöä. Määrästä noin 200 on esimiehiä. Jos he käyttävät 50% työajastaan sijaisten järjestelyyn, kulutetaan organisaatiossa 100 henkilötyövuotta muuhun kuin varsinaiseen esimiestyöhön
Mittavan taloudellisen (4 M €) vaikutuksen lisäksi tällä on suuri merkitys kaikkien työhyvinvointiin ja asiakastyytyväisyyteen.